طرح جدید روحانی برای عبور از برجام!-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

طرح جدید روحانی برای عبور از برجام!

روحانی این بار در کلاف گره خورده برجام بن بست سیاسی را چاشنی سخنان خود کرده تا بلکه ازین رهگذر بتواند موضوع موشکی را در دستور کار مذاکرات خود قرار دهد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 12
کد خبر: ۱۸۰

به گزارش "راهبرد معاصر؛" روحانی در سخنرانی روز 22بهمن ماه در تهران گفت: جناح‌های سیاسی برای حل اختلاف‌هایشان به همه‌پرسی و صندوق رأی مراجعه کنند و هرچه مردم گفتند عمل کنند.


او در سخنرانی خود در روز
۲۲ بهمن گفت: "قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت بزرگی دارد و اگر در موضوعی با هم بحث داریم باید به اصل ۵۹ مراجعه کنیم که طبق آن باید به آرای مردم مراجعه کرد."این بخش از قانون اساسی ایران بر برگزاری همه‌پرسی (رفراندوم) برای تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم کشور تأکید دارد.

رئیس جمهور در حالی سخنران مراسم 22 بهمن ماه انتخاب شد که انتظار می رفت سخنان وحدت بخش او شعف جشن ملی را در کام مردم دوچندان کند، اما ارائه حرفهایی شگفت انگیز در 39سالگی انقلاب ابهامات و علامت سوالهای مختلفی را در ذهن آحاد جامعه ایجاد کرده است.


روحانی گفت به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم، اما نگفت برای چه امری این اقدام صورت پذیرد؟ به نظر می رسد جنس اظهارات روحانی در بسته بندی «بن بست - رفراندوم» معطوف به موضوع برجام باشد، همان پدیده ای که حیات و ممات دولت به آن گره خورده است.


رئیس جمهور که زمانی با تاکید بر خزانه خالی وارد گود مذاکرات هسته ای شد این بار در کلاف گره خورده برجام بن بست سیاسی را چاشنی سخنان خود کرده تا بلکه ازین رهگذر بتواند موضوع موشکی را در دستور کار مذاکرات خود قرار دهد. از سوی دیگر القای مشکلات داخلی به طرفهای خارجی و ارسال پالس های مبهم به 5+1 چیزی جز کاهش ضریب امنیت ملی برای کشور آورده ای برای مردم و جامعه در بر نخواهد داشت.


البته این برای اولین بار نیست که از زبان یک رئیس جمهور در نظام اسلامی سخن از رفراندوم و بن بست سیاسی مطرح می شود. پیشتر نیز ابوالحسن بنی صدر در اردیبهشت 1360 برگزاری رفراندوم را راه خروج کشور از بن بست خوانده بود. او به دنبال شدت گرفتن اختلافاتش با مجلس و شهید رجایی نخست‌وزیر وقت، برای خروج از بحران طرح «بن‌بست و رفراندم» را مطرح کرد. پیشنهاد او واکنش‌های سیاسی گسترده‌ای داشت و در نهایت نیز با پاسخ تند امام خمینی ابتر ماند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده